Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۰ تیر ۰۲، ۱۳:۱۵ - طراحی سایت اصفهان عجب
محبوب ترین مطالب
آخرین مطالب

Me talk angry one day

سه شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۵۷ ب.ظ

بعضی از آدمها اخلاق بدی دارند به این صورت که فیلمهایی که ندیده اند، یا کتابهایی که نخوانده اند را نقد می کنند.

مثلا حتی یک کتاب هم از فلان نویسنده نخوانده و می گوید بد است. یک فیلم هم از بهمان کارگردان ندیده و می رود راجبش نقد کوبنده می نویسد. بعد می گوید خودم ندیدم اما پسر عمویم دیده و خوشش نیامده. اسکار گرفته پس حتما صهیونیستی و فلان است.

عکس این قضیه هم صادق است. اینکه می گویند فلان فیلم جایزه گرفته یا رتبه ی IMDb ش بهمان است پس حتما عالی اندر عالی است و هرکس خوشش نیاید کلا ول معطل است و با اینکه فیلم را ندیده اند و اصلا نمی دانند موضوعش چیست خودشان را می کشند که به همه بفهمانند چه فیلم وارسته و تکی است. یا اسم فلان نویسنده را خیلی شنیده اند پس حتما خیلی خفن است و در یک جمعی که بحث کتاب می شود دائم اسم او را به زبان می آورند صرفا برای اینکه حرفی برای گفتن داشته باشند.

ببینید دوستان، هیچکس پا روی خرخره ی شما نگذاشته که وقتی بحث فلان فیلم یا کتاب یا هرچیز دیگری پیش می آید حتما نظر بدهید. و اگر یک روزی مجبور شدید این کار را بکنید، بروید و آن را ببینید و بررسی کنید و نکات مثبت و منفی اش را در نظر بگیرید و بعد نظر شخصیتان را بیان کنید. 

برای مثال من شخصا از فیلمهای کوئینیتین تارانتینو خوشم نمی آید. تک تک فیلمهایش را هم دیده ام و صحنه هایی ازشان را دوست داشته ام، حتی یکی از فیلمها (جانگو) تمام تلاش خودش را کرد تا این چرخه را باطل کند اما نشد. یا کتابهای نویسنده ی بزرگی مثل همینگوی را نمی پسندم اما وقتی که اسم میلان کندرا می آید هیجان زده می شوم. به هرحال این نظر شخصی من است و برایش دلیل دارم. 

اگر هم چیزی را ندیده یا نخوانده باشم این را بیان می کنم و سعی می کنم که در اولین فرصت این کار را بکنم. اگر نشد هم نشد. هیچکس از ندیدن پدرخوانده یا واکینگ دد نمرده و نخواهد مرد و هیچوقت موقع مصاحبه ی کاری از شما نمی پرسند که آیا صدسال تنهایی را خوانده اید یا نه.

خلاصه اینکه برای نظر شخصی خودتان ارزش قائل باشید و به آن بها بدهید. حرف زدن از روی تعصب بی مورد یا بی اطلاعی تنها باعث می شود که شما مثل یک احمق به نظر برسید و هیچکس روی نظرتان حساب نکند.



عنوان برگرفته از یکی از کتابهای دیوید سداریس به اسم Me Talk Pretty One Day  است
۹۵/۰۸/۰۴ موافقین ۷ مخالفین ۰
Faella

نظرات  (۱۵)

من صد سال تنهایی رو خوندم :-)))
تعصب بیجا روی هر چیزی خیلی بده.
پاسخ:
آفرین! شما استخدامید !
اوهوم....
استقلال فکری و شخصیتی اغلب ما مخصوصا قشر هنردوست و شعردوست و کتاب خوان و فیلم ببینمان کم است.
توی این یکسال اخیر متوجه شده ام که اگر هویت فکری خودم رو حفظ نکنم و بخوام همرنگ جماعت بشم  خیلی از آشغال فیلم ها و آشغال کتاب ها رو باید دوست داشته باشم.
پاسخ:
سلیقه ی شخصی شده سلیقه ی جمعی.
شده هرچی اکثریت دوست داشته باشه حتما خوبه 
۰۴ آبان ۹۵ ، ۲۳:۵۳ آقاگل ‌‌‌‌
هشتگ حرف حق! :)

پاسخ:
:)
۰۵ آبان ۹۵ ، ۰۲:۱۴ ر. کازیمودو
حق گفتی مَشتی
پاسخ:
مشتی کاملا هم بمن میاد :/ :))
احسنت :)
پاسخ:
(TT)
ولی بالاخره یه روز خوب میاد که تو مصاحبه از تحلیل شخصیت های خانواده گلس و هزارتوی بورخس ازمون سوال میکن ... همینگوی هم فوق العادس  بخصوص وداع با اسلحه و پاریس جشن بیکران که سبک متفاوتی داره ... همه فکر میکنند همینگوی گزارش نامه ای ! و خشک مینویسه اما بدون اغراق و توصیفات دراماتیک و اطاله کلام مثل یه فیلم مستند روت تاثیر میذاره ... همینگوی واقعیتو نشون میده و اتفاقا این واقعیت خشن کم استعاره  وکمتر توصیفی  و  بدون آرایه های خاص ، گاهی بشدت هم دراماتیک و عاشقانس  .... البته هرکس از ظن خود یار یه نویسنده میشه ... 
پاسخ:
مسلما که تو بی نظیر بودن همینگوی شکی نیست، حتی ممکنه همینجا یا جای دیگه ازش کوت بنویسم :دی 
بحث سلیقه ی شخصی و ارتباط گرفتن با اثره.
بهرحال یه سبک یا اثر فوق العاده هم ممکنه به دل یسریا نَشینه  و این به معنی بد بودنش نیست
سر قضیه فیلم دیدن که کلا من یاد گرفتم اینقدر شخصصصصیه این سلیقه که خیلی خیلی کم جرئت میکنم راحت بگم فلان فیلم رو ببینید، خوبه یا چی... کتاب که دیگه فوق العاده شخصی تر و سلیقه ای هست... مثلا من هاروکی موراکامی رو اونقدرررررررا دوست ندارم اما اووووووووووف! کافیه یکی مُد بشه! من قبول دارم تو سبک خودش خیلیم عالیه اصن، ولی دیگه تو چش و چال هم نکنیم سلیقمونو :دی
پاسخ:
اره ولی خب میشه پیشنهاد داد و گفت من شخصا خوشم اومده. یا اگه سلیقه ی طرفو میدونی ک راحتتره.
من به موراکامی حس های متناقض دارم :/ ینی بعضی چیزاشو خییییلی دوس دارم اما بعضی چیزاش حوصله مو سر می بره :/ داستانای کوتاهش باز بهتره، رماناش این دوتا مولفه رو باهم داره -_-

+شاید باورت نشه ولی من سینما پارادیزو رو به یکی پیشنهاد دادم و خوشش نیومد :/ باورم نمی شد :/

اتفاقا به نظر من اینکه خیلی ها در مورد چیز هایی که نخوانده و یا ندیده اند نظر میدن خیلی هم بد نیست . اول ما را به شناخت از خودشان میرسانند که حیف است اگر این موقعیت را با سکوتشان از دست بدهیم . و دوم ما را به هر حال تشویق میکنند به دیدن یا خواندن چیزی . 
من کلا نمیدونم . چرا فکر میکنید زر اضافی زدن بد هست . وقتی که بدانی یک نفر زر اضافی میزنه اتفاقا میتوانی راحت تر به حرف هایش گوش کنی و کمتر با اون به مشکل بر میخوری . چون زر اضافی میزند و معمولا کسانی که زر اضافی میزنن فقط برای ما زر اضافی نمیزنند و همواره در حال زر اضافی زدنند که این یعنی اصلا جای نگرانی نیست . 
مقابله با آدم های این مدلی نباید اینجوری باشد که آن ها سرکوب کنیم . باید بگذاریم حرف بزنند هرچقدر که میخواهند از هرچیزی که میخواهند که عیارشان برای آدم های دیگر نمایان شود . نه اینکه سکوتی مرموزانه باعث شود آنها را عالم یا متفکر بدانیم . 
پاسخ:
اینم حرفیه 
بهرحال اینجور آدما همه جا پیدا میشن. مخصوصا تو حوزه ی سیاست :|
۰۵ آبان ۹۵ ، ۱۴:۱۱ فیلو سوفیا
اکثر اونایی که این مدلین، مذکر هستن و فک کنم ربطی به میزان اعتماد به نفس کاذب داشتن افراد داره.
پاسخ:
همه جور هستن. پیر جوون مذکر مونث :/
سر فیلم فروشنده که فقط مونده بود دختر دایی شیش ماهه م هم نقد کنه ش :| نصف بیشتر م ندیده بودن :|
آفرین ، دقیقا 
بارها و بارها اتفاق افتاده که از فیلمی با رنگ 8 خوشمان نیامده تا این اندازه که وسط فیلم قطعش کردیم رفت پی کارش ، یا مثلا کتابی مثل چشمهایش ، خوب نمیخوام بگویم کتاب بدی است آ افتاقا کتاب خیلی خوبی هم هست ولی من خوشم نیامد ، یا فیلم را با رنک 5 دوست دارم.
قرار نیست که سلیقه ما مثل هم باشه :)
ولی اصلا اون دسته اول رو اصلا درک نمی کنم که چطور ندیده و نخوانده یک اثر را تعریف یا تمجید می کنند ؟ ، چطور ممکن است اصلا 
پاسخ:
رنک IMDb غیرقابل اعتماد ترین رنکه و بیشتر سلیقه ی مردمی ه. البته چک کردنش بد نیس ولی خب. اما فیلمایی که رنک روتن یا متاکریتیک شون خوبه معمولا دیدنشون می ارزه. استثنا هم توشون هست بهرحال. مثلا من عاشق big fish شدم ولی روتن ش 58% عه :|
بازم سلیقه س دیگ
مثلا من که naked از دیوید سداریس رو خوندم و از کتابه خوشم نیومد الان نمی تونم بگم me talk pretty one day هم بده. میتونم؟

+غیر مستقیم میخواستم بپرسم بخونم این کتابه رو یا نه؟دی
پاسخ:
من دوس داشتم اونو :( مجموعه داستانشو ینی 
البته فارسیش رو خوندم به اسم "مادربزرگت را از اینجا ببر" ترجمه پیمان خاکسار. دو سه تا داستانشو حذف کردن البته :دی
نمیدونم، من شخصا از زبون طنز سداریس و تیکه هایی ک میاد خوشم میاد. طنز یه جوریه که ممکنه به نظر یکی عالی باشه و از نظر یکی دیگه لوده گی، ببین برای تو چجوریه
عکس قضیه اوّل بیشتر دیدم ولی به هر حال خیلی اهمیّت نمیدم به اظهار نظرهای اینطوری ترجیح می‌دم از جایی که به سلیقم نزدیک‌تره بخونم.
روتن و متا هم به نوعی سلیقه هست ...
پاسخ:
بازم سلیقه ی چارتا منتقد بنظرم از سلیقه ی آدمای عادی مثه من معتبر تره. نه که درست باشه صرفا، ولی خب works for me.
معمولا فیلمای خوبی درمیان.

عکس قضیه اول ینی چی :/
عکس این قضیه هم صادق است. اینکه می گویند فلان فیلم جایزه گرفته یا رتبه ی IMDb ش بهمان...
faella.blog.ir©

دقیقاً قضیه اینه :  ایتس ورکس فور یو بات نات فور می :دی
پاسخ:
عکسش رو ک بالاش نوشتم :دی
اصلاً نباید از کلمه عکس استفاده میکردم بیشتر گیج کننده شد :|
میدونم عکسش رو بالا نوشتید من این مورد که :
اینکه می گویند فلان فیلم جایزه گرفته یا رتبه ی IMDb ش بهمان...

faella.blog.ir©
رو زیادتر دیدم.
پاسخ:
بی خیال واقعا :))
۰۸ آبان ۹۵ ، ۱۶:۴۴ میم آموزگار
سلام بند آخر را با جان و دل می پذیرم . هم در مورد مشاهده دقیق ها و یا ارائه نظر در هر موردی و هر شرایطی که اگر به درستی انجام گیرد احترام و ارزش قاعل شدن به خود و حتی نگاه دیگران خواهد بود !

+ ممنونم که با مهربانی صحبتی دوستانه انجام دادید

قد آرزوهایتان بلند (گل)
پاسخ:
ممنون :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">