Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۰ تیر ۰۲، ۱۳:۱۵ - طراحی سایت اصفهان عجب
محبوب ترین مطالب
آخرین مطالب

کدکس سرافینیانوس Codex Seraphinianus (#معرفی)

چهارشنبه, ۸ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹ ق.ظ

کودکس سرافینیانوس (Codex Seraphinianus) دانشنامه‌ای تصویری از دنیایی تخیلی است که به یک زبان تخیلی و توسط هنرمند، معمار و طراح صنعتی ایتالیایی، لویجی سرافینی نوشته و تصویر سازی شده است.


لوئیجی سرافینی (Luigi Serafiniهنرمند گرافیست ایتالیایی است که به خاطر کارهای خارق العاده و مبهمش همچون کدکس سرافینیانوس شهرت دارد. سرافینی که در سال 1949 در رم به دنیا آمد، پیش از خلق کدکس سرافینیانوس، کارش را با معماری آغاز کرد؛ او همچنین کتاب دلقک نامه ی کوچک 18 را نوشته است . سرافینی همچنین به طراحی صنعتی، فیلم سازی، و تئاتر پرداخته و داستان هایی برای مجله های ایتالیایی نوشته است.

(کُدکس به معنی تکه چوب) به برگه های دست نوشته و به هم بسته ی کاغذ، پوست، یا پاپیروس گفته می شود رومی ها این شکل از کتاب را ساختند و به تدریج جایگزین طومار اش کردند و این پیش از اختراع ماشین چاپ بزرگترین پیشرفت در نشر کتاب به شمار می رفته است. امروزه واژه ی کُدکس به دست نوشته های به جا مانده از سده های میانه و پیش از آن، که موضوعاتی متنوع (از طبقه بندی های علمی تا رموز و کشفیات کیمیاگری) را در بر می گیرد اطلاق می شود. سرافینی نام خود را به لاتین (سرافینیانوسبر روی کتابش گذاشته تا آن را در ادامه ی سنت طبقه بندی علمی سده های میانه معرفی کند.

در دوره های قبل هم کتابهایی مانند کدکس لئوناردو داوینچی (Codex Leicester) ، روهونتس کدکس (Rohonc Codex) و دست نوشته های ووینیچ ( Voynich manuscript) به این سبک خلق شده اند که مورد آخر هم هیچوقت رمز گشایی نشد.

 این کتاب به دو بخش و یازده فصل تقسیم شده‌است. بخش اول به دنیای طبیعی و بخش دوم به مصنوعات می‌پردازد. 

مباحث گیاه شناسی، جانورشناسی، شیمی، فیزیک، مهندسی، کالبدشناسی، انسان شناسی،جامعه شناسی، زبان شناسی، و مطالعات مدنی، هرکدام با دقتی قابل تشخیص با موضوعات و زیر مجموعه هایشان بررسی شده اند، اما به شیوه ی خاص دنیای اسرافینی که خودش، پشت جلد کتاب توضیح داده: 

« ای خواننده، برای خودت شگفتی هایی چون مرکبات در بسته بندی بنفش، گل تارعنکبوتی، پارفه ی پروتیا 13 ، و علف های هرز نردبانی را کشف کن. جهانی است مسکن گیاهان اسرارآمیز نیمه مدرکی نظیر درخت بچه قورباغه و میوه  شهاب سنگ، ماهیانی به شکل بشقاب پرنده ی توری، اسبی چرخ دار با کفلی شبیه کرمِ پروانه ، و کرگدنمسخ شده ی دوسر. گونه های مدرِک این سیاره هم به همین خوبی اند  نژادهایی شبیه زباله نشین ها، ترافیک جاده یی و آدم هایافسانه یی، و انسان های عجیب وغریبی که پوست جوندگان را می پوشند.... تنها، نام گذاری این مخلوقات مواجه شدن با محدودیت های زبان ما ست.» 


همانطور که خود اسرافینی اشاره می کند، کشف دنیا و موجوداتش به یک شکل دیگر، آنقدر اسرار آمیز و لذت بخش است که از نظر من هرگونه توضیح و تفسیر کلامی، لذت خلاقیت و خیالبافی و داستان سرایی را از بین می برد. می توانید صفحه به صفحه ی کتاب را بررسی کنید اما شور کشف کردن هرگز به تمامی از بین نمی رود، و هر بار تفسیر تازه ای برای یک نقاشی پیدا می شود. و فکر می کنم این دقیقا چیزی است که اسرافینی می خواهد، و هنوز هم کسی موفق نشده او را راضی کند که توضیحی راجب کتاب بدهد.



قسمت مورد علاقه ی من در کتاب، بخشی است که نویسنده موجودات خاصی را برای اهداف خاصی طراحی می کند. مانند چترهای پادار که کنار حیوانات خانگی راه می روند تا زیر باران خیس نشوند، یا موجوداتی که لبه ی قایق می نشینند و آنرا روشن می کنند.

یا پاهایی که به طور دیفالت شبیه اسکیت یا دستهایی که شبیه مدادند و آدمهایی که مانند بذر کاشته و رشد می کنند و با موهایشان راه می روند.


همینطور اقوام عجیب، گیاهان عجیب، کاربری های عجیب برای حیوانات و حتی اعضای بدن در این کتاب نشان داده شده اند و در بخش آخر کتاب، شهرهایی با بناهای پیچیده و خاص طراحی و ترسیم شده اند که این بخش هم بسیار مورد علاقه ی من است. حتی در جایی از کتاب فرآیند ساخته شدن آدم را به شیوه ای بامزه به تصویر کشیده است. اینجا ببینید


اگر شما هم به تخیلی جات علاقه مندید و امکانش را دارید، حتما کتاب را با دقت ببینید و برای خودتان تفسیر کنید، داستان های جالبی می شود برای تصاویر ساخت. من حتی به برگزاری مسابقه برای تصاویر هم فکر کردم، اما بیخیال.

برای خودتان ببینید و لذتش را ببرید.


دریافت فایل PDF کتاب



قسمتی از مقدمه ی این کتاب، به قلم ایتالو کالوینو:

 

در آغاز، زبان بود. به عقیده ی من در عالَمی که لوئیجی سرافینی ساکن آن است و به تصویر اش کشیده، زبان نوشتاری مقدم بر تصویرها ست : در زیر فرمِ شکسته نویسیِ دقیق، چابک، و نابی (و قدرتش در پذیرفتن ناب بودن اش است) که ما همیشه احساس می کنیم در شُرف کشف رمز اش هستیم، درست هنگامی که هر کلمه و هر حرف از چنگمان می گریزد. اگر این عالمِ دیگر اندوهی به ما منتقل می کند بیشتر به آن دلیل است که با عالم ما شباهت دارد تا اینکه به علت تفاوتش با آن باشد: به طریق اولی، ممکن است نوشتارش هم، بسیار مشابه با نوشتار ما، در انجمنی زبان شناسانه گسترش یافته باشد که برایمان ناشناخته است، بی اینکه یکسر ناشناختنی باشد... زبان سرافینی خود را نه تنها با الفبایش بلکه همچنین از راه ن حو  ش متمایز می کند: اشیاء این عالم زبان هنرمند را فرامی خوانند مثلا آنها را در دانشنامه اش مصور شده می بینیم، و تقریبا همیشه می توان باز شان شناخت، اما به خاطر بستگی و ربط نامنتظَرشان روابط متقابل بین آنها در چشم ما ازحیث روان شناختی آشفته است... یک چیز قطعی است: نوشتار سرافینی که قدرت احضار جهانی را دارد که در آن نحو چیزها به هم ریخته است باید زیر رازآلودگی سطح غیرقابل کشفش پنهان شود، رازآلودگی عمیق تری که به منطق درونی زبان و اندیشه اشاره دارد. سطرهایی که تصاویر این جهان را به هم ربط می دهند در هم گره می خورند و یکدیگر را قطع می کنند؛ پریشانیِ ویژگی های تصویری به هیولاها حیات می بخشد، جهان عجیب الخلقه ی سرافینی. اما خود این عجیب الخلقگی پای منطقی را به میان می آورد که به نظر ما ظهور و محو متواتر می آید، درهمین حال به ما این حس را می دهد که کلمات به دقت ریشه در نوک قلم دارند. همانند اُوید  و دگردیسی ها ی ش، سرافینی به مجاورت و نفوذپذیری تمام قلمروهای هستی معتقد است.



منابع:

ویکی پدیا

مقاله کدکس سرافینیانوسجاستین تیلور- ترجمه‌ی: میثم روایی‌دیلمی

۹۵/۱۰/۰۸ موافقین ۹ مخالفین ۰

نظرات  (۲۳)

خیلیییی عالیه! ممنون بابت معرفی و گذاشتن pdf...
پاسخ:
من عاشقش شدم...

+خواهش ^_^
۰۸ دی ۹۵ ، ۱۴:۲۲ یکی دیگر
کدکس که چیز 🤔🌶😅 

حالا جدا از شوخی دستت درد نکنه اگه مغزه یاری کنه که امیدوارم بتونم بفهممش 👍✋


پاسخ:
چیه؟ :/

خواهش میشود :)


۰۸ دی ۹۵ ، ۱۸:۳۸ سولانژ ...
خیلیییی عالی بود! :) کتاب خیلی جالبیه واقعا ...
پاسخ:
خیلی جالبه خیلی خوشحالم کشفش کردم
و گفتم با ملت م درمیون بذارمش دیگ :د
وااای این چه خوبه من نسخه چاپی‌شو میخااام
پاسخ:
خیلی :/
فک نمیکنم چاپیش باشه اینجا
این متناش الان به چه زبونیه؟!
یعنی فقط عکساشو ببینم؟ متنشو چیکار کنم؟!
پاسخ:
متنش به یه زبون ساختگیه، سال هاست دارن تلاش میکنن انکدش کنن اما نتونستن.
نویسنده ش هم توضیحی نمیده و همش میپیچونه.

عکساشه ک باحاله دیگه. میتونی خودت تعبیرشون کنی

بیا سعی کنیم انکدش کنیم! :))
احساس میکنم خیلی حرفای خاصی خواسته بزنه! 
پاسخ:
:)))
اتفاقا داشتم نگاش می کردم گفتم تلاش کنم؟؟
بعد دیدم حالش به نفهمیدن متن و خود تفسیریه :))
وای باحالترین چیزیه که این چند وقت دیدم.
مرسی که به اشتراک میگذاری این چیزا رو ^_^
پاسخ:
نوش جان :))
:)) عجب نامردیه کتاب مینویسه ولی جوری که هیشکی نتونه بخونه باحاله:)) 
پاسخ:
فرمودند: میتونم، می نویسم :دی
:|  لنتی ؟ کجایی که نیستی ؟
پاسخ:
:/
ایناهام ک
آخ جون آخ جون آخ جون:))))
دیده بودمش قبلا ولی خب موقعیتش پیش نمی اومد دانلودش کنم:)
منمنون به خاطر لینک دانلود^___^
پاسخ:
خواهش 0_-
چقدر پست درست حسابی و پدر مادر داری بود ! از اونا که یه چیزی بت اضافه میکنه... 
من باش اشنا نبودم قبلتر^ـ^


+خیلی خیلی ممنونم بابت کمکی که بهم کردی، همه حرفاتو یادداشت برداشتم که برم بهشون برسم، هم زبان ، هم اون نکته های دانشگاهی...

راستی چه استعداد خوبی داری واسه زبان! عالیه ها :)) !!!!
حالا جالبه که المانی اونجوری مورد علاقه و الویتت نبوده، ولی من قبل از فرانسه و حتی اسپانیایی به زبونش  علاقه دارم ، نمیدونم چرا
^ـ^
پاسخ:
مرسی عزیزم ^_^

منم الان کم کم دارم علاقمند میشم :)
قبلنا برام یسری چخ شخ بود :))))))
من عاشق اینطور عکس هایی هستم.
عجب آدم مرموزی بودن.
پاسخ:
اوهوم
بنظر من بیشتر تلاش کرده که خلاقانه باشه و خلاقیت خواننده رو قلقلک بده تا مرموز بودن
این داداشمون سرافینی عجب تخیلی داشته :|
مردم میشینن تخیل می‌کنن تازه زبون هم اختراع می‌کنن، بعد ما :|

در کل خیلی خفنه این آقا :))
پاسخ:
دقیقا. ما :|


۱۰ دی ۹۵ ، ۰۹:۵۶ صبا مهدوی
جالب بود!
به صرافت نوشتن یه کدکس افتادم :)
پاسخ:
دههه
چه کاریه خب
تا چن دهه هم باید اونو کشف کنن :/ 
چقد باهاله این کتابه :))) 
پاسخ:
خیلی خوبه
یه جورایی نوستالوژی بچگی های منه، اون موقع که کتاب دوس داشتم و عکساشو نگاه می کردم ولی هیچی نمیفهمیدم چون سواد نداشتم. :( 
پاسخ:
اوهوم
عالی بود.. عالییییییی :)
پاسخ:
نوش آقا نوش 

تو م ازینا بساز :دی
بادرودبرشماکه ماراباافقهای جدیدوزیبایی ازافکاروتصورات آشنامیکنید.

این تصاویرونوشته هاراشایدهمه مادرسالهای خیلی دوردیده ایم پس چندان هم ناآشنانمی نماید!

همه این تصاویروحتی آنهایی راکه هنوزدرراهندرابنوعی درکنج ضمیرناآگاهمان ذخیره داریم ومواجهه 

دوباره ماباآنهاگویی مواجهه ماباخودماست ازآن دورها.

باسپاسی دوباره ....
پاسخ:
خواهش می کنم :) 

به نظرم این کتاب هیچ جالب نیست بلکه و خوده سرافینی هم گفته نویسنده ی واقعی کتاب یه گربه سفید است.این کتاب شیطانیه و اگر دقت کنید مخلوقات خدا مسخره و بازیچه هستند...

پاسخ:
دیگه بهرحال هرکسی نظری داره. 

چرا من نمیتونم pdf رو دانلود کنم؟

پاسخ:
نمی‌دونم شاید برداشتنش

مرسی بابت کتاب

مرسی بابت کتاب

من این کتاب رو دارم کشف میکنم و به یه جا هایی رسیدم نویسنده تو یه قسمت از گنج خانوادگی توضیح میده

 

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">