Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۰ تیر ۰۲، ۱۳:۱۵ - طراحی سایت اصفهان عجب
محبوب ترین مطالب
آخرین مطالب

لایک!

چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۲ ق.ظ

فکر می‌کنم سال 2008 بود که عضو فیسبوک شدم. مدتی بود وبلاگ می‌نوشتم و برایم جالب بود سرویسی راه افتاده که می‌شود بدون یک کلمه حرف، به نویسنده‌اش بفهمانی که مطالبش را خوانده‌ای و دوست داشته‌ای. 
بعد می‌رسیم به آن سالهایی که فیسبوک و در پی آن، «لایک» مد شد؛ اصطلاحات و جک‌های فیسبوکی همه‌گیر شد و وقتی چیزی می‌گفتی که آدمها نمی‌فهمیدند یا چیزی نداشتند که در جواب بگویند، می‌گفتند: لایک!
از همان دوران، از فیسبوک و اینستاگرم و هرچیزی که لایک داشت متنفر شدم. از این حجم وسیع خبرهایی که دو ثانیه بعد فراموش می‌شوند. از اینکه آدمها با رول موس یا انگشت صفحه را بالا پایین می‌کنند و روی هر چیزی، از پارتی کامی گرفته تا خبر دزدیده شدن بچهٔ سه ساله، یک قلب یا انگشت شصت ‌می‌گذارند و رد می‌شوند؛ که این رفتار به مرور زمان بدتر هم شد. درحال حاضر، هر اتفاقی به سرعت نور وایرال می‌شود، یک عده واکنششان همچنان قلب گذاشتن و عبور کردن است، عده‌ای هم آن وسط وجدانشان درد می‌گیرد و آن مطلب را بازنشر یا استوری می‌کنند، اما کمتر کسی حاضر است کاری بیش از این انجام بدهد و حتی از روی کاناپه‌ای که لم داده یا تختی که دراز کشیده، بلند شود، چه برسد به اینکه بخواهد برود به طور فیزیکی به چیزی اعتراض کند، حتی اگر آن چیز حق خودش باشد. می‌نشینیم تا برایمان انجام بدهند و حاضر و آماده تقدیممان کنند. گرچه نقد و اعتراض هم بلد نیستیم؛ یا آنقدر طرف را می‌کوبیم تا له شود، یا آنقدر کوتاه می‌آییم تا خودمان له شویم.

داستان دختر آبی هم می‌گذرد، با این نتیجه که پیج‌هایی که از او طرفداری کرده‌اند دنبال کننده هایشان بیشتر شده و حالا می‌توانند با خیال راحت به فعالیتهای اقتصادی بپردازند، سلبریتیها محبوب‌تر شده‌اند، روشنفکرها افاضۀ فضلشان را کرده‌اند و خلاصه هرکسی تا هرجایی که دستش رسیده از سر این سفره نانی برداشته، مدتی بعد هم نمایش تمام می‌شود و همه به خانه‌هایشان می‌روند. این موضوع هم به مرور فراموش می‌شود و ما همچنان به دنبال موضوع هیجان‌انگیز جدید، صفحات را با انگشتمان بالا و پایین می‌کنیم و نهایت تکانی که به خودمان می‌دهیم این است که روی کاناپه جابجا می‌شویم. شاید به این فکر هم نکنیم که اگر هر کدام از ما سهممان را در این جریان انجام داده بودیم، شاید اتفاق دیگری رقم می‌خورد؛ بهرحال یک نفر نمی‌تواند بار مسئولیت ۸۰ میلیون نفر آدم را تنهایی به دوش بکشد...

۹۸/۰۶/۲۷ موافقین ۱۵ مخالفین ۲
Faella

نظرات  (۴)

همه همین فکر را میکنند که یک نفر نمی تواند بار مسئولیت 80 میلیون نفر آدم را تنهایی به دوش بکشد؛ در نتیجه همه نشسته ایم و گرفتار گرفتاری خویشیم.

پاسخ:
دقیقا همینطوره، همش منتظر همدیگه‌ایم. یکیش خود من. 

دقیقا ، یه روز گم شدن یه بچه خردسال ، یه روز بلایای طبیعی ، یه روز دختر آبی ی و هزاران ماجرای این چنینی که میان و میرن و ککمون هم نمی گزه که چی شده و ته تهش به قول تو کامنتی می زاریم و کلا یه تکون به خودمون نمی دیم. شاید یه دلیل اصلی عقب موندگی کشورمون همینه که همش منتظریم یه نفر دیگه کاری و انجام بده و ما از نتیجش سود ببریم فقط. مثلا گاهی با دوستای غیر ایرانیم حرف می زنم حالا در مورد هر موضوعی میگن چجوری فلان کارو تحمل می کنید و هیچ کاری نمی کنید و می بینم واقعا همین طور. همش به یه دلیلی در واقعیت سکوت می کنیم. از طرفی کل وقتمون هم پای شبکه های اجتماعی می گذره و به کل زندگی کردن یادمون رفته. توخود آمریکا مردم انقدر درگیر اینستاگرام نیستن و خیلی ها حتی اکانت ندارن توش ولی ما یه روزم نمی تونیم چک نکنیم چه خبره. باز صد رحمت به فیس بوک و توئیتر ، الان اوضاع اونها خیلی بهتر و حداقل اعصاب آدم خورد نمیشه.

من خودم اول عضو فیس بوک بودم بعد روی آوردم به سمت وبلاگ. سال اولی که وبسایتش عمومی شد توش اکانت ساختم بعد دیدم خبر خاصی نیست گفتم پاکش کنم. دوباره سال ۸۵  بود فک کنم یه اکانت دیگه ساختم که خب تا الان نگهش داشتم. 

پاسخ:
کلا اولویت با تکون نخوردنه :| حالا اگه در همون حال تکون نخوردن، بتونیم یه لایک هم بذاریم که وجدانمون آسوده شه که چه بهتر. 

جالب بود

الان دیگه فضای مجازی همه چیر رو تعیین میکنه

 

----

تراریوم

پاسخ:
اوهوم... 
۲۹ آبان ۹۸ ، ۱۶:۵۶ مجتبی محمودی

وب خوبی دارید به ماهم سربزنید سایت تفریحی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">