Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۰ تیر ۰۲، ۱۳:۱۵ - طراحی سایت اصفهان عجب
محبوب ترین مطالب
آخرین مطالب

The Path Matters

پنجشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۱۸ ق.ظ

آقای الف، اسم نرم افزار1 را روی تخته نوشت و بعد از توضیح دادن اینکه چقدر برای همگام سازی صدای ضبط شده و ویدئو مناسب است، چند ثانیه مکث کرد و با صدای ناراحتی گفت: " روزی که این نرم افزار را پیدا کردم، تمام ساعت ها و روزها و هفته هایی که برای همگام سازی به صورت دستی وقت صرف کرده بودم، جلوی چشمم آمد و یک جوری شدم. انگار در دنیایی که مردمش از تلفن همراه استفاده می کنند، من هر روز به در خانه ی دوستان و آشنایان می رفتم و شخصا پیامم را می رساندم.

ولی یادتان نرود که همین وقت گذاشتن ها و سختی کشیدنهاست که در طی اش می آموزید و با پیچ و خم کار آشنا می شوید. تکنولوژی کارتان را ساده تر و در وقتتان صرفه جویی می کند، اما مراقب باشید تنبلتان نکند. زمانهایی که وقت آزاد دارید، همگام سازی ها را دستی انجام بدهید تا با مکانیزم صدا و تصویر آشنا شوید."


دیشب که به یکی از دوستان، یک نرم افزار تگ اتوماتیک آهنگ2 معرفی کردم، چیزی در همین حال و هوا گفت؛ و من حرفش را درک کردم و یاد ماجرای بالا افتادم. اینکه خودت دنبال یک چیزی بروی و کشفش کنی و در پی آن، چیزهای دیگری را کشف کنی و در ذهنت ثبت شود کجا، و اینکه فلان نرم افزار  همان کار را حتی بهتر از تو، در کمتر از 1 ثانیه انجام بدهد و بعد همه چیز فراموش شود کجا. 

و تقریبا این در تمام وجوه زندگی نمود دارد، از کوچکترین و کم اهمیت ترین کارها گرفته، تا بزرگترینشان؛ تا روزمره ترینشان. کمتر کسی پیدا می شود که از شستن ظرفها یا لباسها به صورت دستی و آن هم به طور روزمره لذت ببرد، یا دلش بخواهد فلان مسیر طولانی را هر روز پیاده برود، یا ساعتها روی چیزی وقت بگذارد که با یک ماشین یا یک نرم افزار یا هرچیز مصنوع دیگری، در خیلی خیلی کمتر از آن زمان قادر به انجامش است؛ اما گاهی لازم است.  گاهی نیاز داریم به اینکه با پای پیاده پیاممان را برای کسی ببریم؛ تا هم اهمیت کارمان برای خودمان بیشتر شود، هم راههایی که در حالت عادی بدون توجه به آنها صرفا عبور می کنیم را بهتر بشناسیم و چیزهای جدیدی را کشف کنیم. 

در دوران مدرسه، از معلم های ریاضی و فیزیک آنهایی که مهربانتر بودند، به کسانی که در برگه ی امتحان راه حل را درست می نوشتند حتی اگر جواب آخرشان غلط بود هم نصف نمره را می دادند. به هرحال "جواب آخر صحیح" چیزی است که همه می خواهند، اما مسیری که برای رسیدن به آن طی می شود آن را لذت بخش می کند. 



1. PluralEyes

2. Picard

۹۷/۰۳/۱۰ موافقین ۱۳ مخالفین ۰
Faella

نظرات  (۱۰)

خیلی برام ملموس بود. چون خودمم درگیرش بودم؛ چندجا. دو موردشو می‌گم. :)
یکی دوران دبیرستان بود. یادمه یه درس فوق برنامه داشتیم هر سال که مجموعه‌ی آفیس و ویژوال بیسیک یادمون دادن. اوایل دوره‌ی ویژوال بیسیک (که اولین زبان برنامه‌نویسی بود که یاد گرفتم) من کلی ذوق برنامه‌نویسی داشتم و قبل از این‌که معلم حلقه رو درس بده، برداشتم کد یه برد گیم رو نوشتم که اسمش یادم نیست! :دی برای نوشتنش بدون حلقه مجبور شدم کلی حالت مختلف رو خودم در نظر بگیرم و کلی وقت گذاشتم. اما بالاخره نوشتمش و کار هم می‌کرد.
دومین تجربه‌ی مشابهم برمی‌گرده به سال دوم ارشد که می‌خواستم پایان‌نامه تایپ کنم. توی رشته‌ی ما که پایان‌نامه پر از فرمول و نمودار و جدوله، استفاده از ورد (که بسیار بسیار کودن و حرص‌درآره) جون آدمو می‌گیره. برای همین گشتم و لاتک (LaTeX) رو پیدا کردم. هیچی ازش نمی‌دونستم و شروع کردم یواش یواش یادش گرفتم. همین‌طور که به‌تدریج جلو رفتم مدام متوجه می‌شدم که هر کاری رو می‌شه با راه‌های ساده‌تر هم انجام داد.
غرض این‌که منم این موضوع رو می‌فهمم و کاملاً قبول دارم. این‌که آدم درگیر یه کار بشه و longhand انجامش بده، باعث می‌شه اون کار بره تو جون آدم. :)
پاسخ:
ممنون :)

این لاتک چجوریاس؟ و کلا برتریاش نسبت به ورد چیه؟ و اینکه دانش برنامه نویسی میخواد؟
مثال ساده دیگه‌ش استفاده از ماشین‌حسابه. اگرچه با ماشین‌حساب می‌شه خیلی راحت‌تر و در عرض چند ثانیه همۀ محاسبات رو انجام داد، ولی در مدرسه استفاده از اون به شدت اشتباهه. و لازمه که اول خود شخص نحوۀ صحیح محاسبات رو یاد بگیره. و بعد در مراحل بعدی بره سراغ تکنولوژی.

پاسخ:
اتفاقا میخواستم اینو بنویسم، حرفمو در قالب همون نمره به راه حل گفتم   :) 
و متاسفانه الان بچه ها خییلی زیاد استفاده میکنن و نسبت به قدیم خیلی کمتر منع میشن :| ما تا دبیرستان حق استفاده ازشو نداشتیم -_-
لاتک برای تایپ متون فنیه. یعنی متنایی که فرمول و جدول و نمودار و اینا داشته باشه. به‌درد بچه‌های ریاضی و فنی می‌خوره بیش‌تر. ولی خب باهاش هر چیزی رو هم می‌شه تایپ و صفحه‌آرایی کرد.
لاتک تماماً کدنویسیه. برعکس ورد که یه نرم‌افزار ویزیویگ‌ه (WYSIWYG: What You See Is What You Get)، لاتک ویزیویم‌ه (WYSIWYM: What You See Is What You Mean). یعنی این‌که شما توی ورد هر کاری بخواین بکنین مستقیماً توی ظاهر سند دست می‌برین. اما توی لاتک روبه‌روی شما یه کده که فقط وقتی تایپ‌ستش (Typeset یه چیزیه مثل ران کردن کد.) می‌کنین، می‌تونین خروجی (پی‌دی‌اف) رو ببینین.
ضمناً لاتک اپن‌سورس و رایگانه. اما ورد نیست.
گفته می‌شه که موقع تنظیم اولین سند با لاتک همه قسم می‌خورن که دیگه سراغش نرن، ان‌قدر که سخت و پیچیده به نظر میاد؛ اما همین که نتیجه‌ی اولین کارشونو ببینن، قسم می‌خورن که دیگه هیچ‌وقت برنگردن سراغ ورد! :دی
پاسخ:
ممنون بابت توضیحاتتون.
من یه چیزایی راجع بهش شنیده بودم، مثل اینکه اوپن سورسه و راحت میشه توش جداول و اینا رو گذاشت، کنجکاو بودم بدونم چجوریه محیط و ایناش. 
بازم مرسی 
۱۱ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۳۶ نیمه سیب سقراطی
وقتی از مسیر لذت ببری حتی اکه به مقصد نرسی باز هم برد کردی …
پاسخ:
درسته :)
۱۲ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۰۷ مهدی صالح پور
ولی من استقبال می‌کنم از کشف این چیزهایی که کار رو سریع‌تر می‌کنه
پاسخ:
درسته، این برای گاهی وقتاس :دی 
۱۳ خرداد ۹۷ ، ۰۷:۲۳ פـریـر بانو
سر کلاس کامپیوتر ما هم استادم همین حرف رو بهم زد. البته اون در مورد نرم افزار دیگه‌ای گفت.
نکته‌ای که گفتی یا استادهامون گفتن از اون حرف‌های جان‌چسبه که وقتی می‌شنوم خوشحالم که قبل از مردن کسی بود که این حرف رو بهم بگه. پستت لبخند نشوند رو لبم. مرسی بابتش. ؛)
پاسخ:
قربونت عزیزم :*
سلام 
بشر داره به سمت راحتی میره و در اون که شکی نیست ..
شاید یک روزی ما آدم ها دلمون برای چیزهای قدیمی که استفاده ازش سخت تر بود تنگ بشه...
پاسخ:
همین الانشم میشه گاهی...
اتفاقی که داره دقیقا سر آیلتس خوندن من اتفاق میفته! 
می تونستم کلی هزینه کنم برم بشینم سر کلاس و یاد بگیرم باید چه کنم ولی خب چون نمی تونستم همون کلی رو هزینه کنم :دی خودم نشستم دارم با آزمون و خطا و پرسش از این و اون به تجارب لازمه میرسم, جوریکه مطمئنم بعدا می تونم خودم ایلتس تدریس کنم :))
پاسخ:
ماشالا دمت گرم :))
خواستم آیلتس شرکت کنم میام پیشت حتما ^_^
۱۶ خرداد ۹۷ ، ۰۰:۵۷ علی خراسانی
بدم میاد از تکنولوژی
پاسخ:
دیگه حالا ازونور بوم هم نیوفتیم :دی
۲۶ خرداد ۹۷ ، ۱۶:۱۸ میماجیل ‌‌
سلام...
  امان از دنیای فست‌فودی!
پاسخ:
سلام :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">