Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۰ تیر ۰۲، ۱۳:۱۵ - طراحی سایت اصفهان عجب
محبوب ترین مطالب
آخرین مطالب

house of cards

چهارشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵ ق.ظ
عکسهای مسکن مهر تخریب شده همچنان دست به دست می‌شود؛ همه به دنبال مقصر می‌گردند و پیمانکار را متهم می‌کنند، رییس جمهور را متهم می‌کنند و انگشت اشاره‌شان همینطور به سوی آدمهای مختلف نشانه می‌رود.

اما بیایید به عکس این ساختمانها دقیقتر نگاه کنیم. 
این ساختمان نوساز کاغذی، دقیقا همان فرهنگ ماست. فرهنگ ظاهربینی، دورویی و تظاهر و دروغ. فرهنگی که در آن تا وقتی ظاهرت را حفظ کنی می توانی جایگاهی برای خودت دست و پا کنی، با مردمانی که به راحتی به اسم مقدسات دروغ می گویند و برای پذیرفته شدن در اجتماع، نقاب به چهره می زنند. ظاهرشان را می‌آرایند تا باطن پوچشان آشکار نشود، و وعده هایی می‌دهند که هیچگاه محقق نمی‌شوند.
آدمهایی که از دل این فرهنگ بیرون می‌آیند، محصولی شبیه خودشان، با همان دیدگاه و خصوصیات خودشان تولید می کنند و وقتی مچشان گرفته می شود همدیگر را متهم می کنند. 
مسکن مهر تجسم فیزیکی فرهنگ ماست.
مسکن مهر ماییم...
۹۶/۰۸/۲۴ موافقین ۱۸ مخالفین ۰
Faella

نظرات  (۱۷)

۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۳:۳۹ حضرت کازیمو
البته اگر دقت کنید سقف هیچکدام از خانه‌های مسکن مهر تخریب نشده و فقط نمای بیرونی آنها آسیب دیده است. از بین تمام ساکنان مسکن مهر تنها یک یا دو نفر کشته شده‌اند. این حادثه را از زاویه دیگری ببینید. این که امروز برجا ماندن ستون‌ها و سقف‌های این خانه‌ها اهمیتی ندارد و کسی به آنها توجهی نمی‌کند، و تنها نمای بیرونی و ظاهر این ساختما‌ن‌هاست که توجه همه را جلب کرده و فریاد و فغان‌های کاذب پوشالی مجازی راه انداخته. این هم استعاره‌ای از وضعیت امروز ماست. 
و البته که اغلب واکنش‌های رسانه‌ای تنها و تنها بازی‌های رسانه‌ای جناح‌های سیاسی است و حقیقتی در پس آن نیست.
پاسخ:
اینکه همون چند نفر کشته شدن چیز کمیه؟ یا همون فروریختن نما؟
اتفاقی که در واقع باید میوفتاد این بود که فقط شیشه ها خورد میشد نه دیواری که با ملات و آجر و سیمان و سنگ ساخته شده. انگار که بین ستونها برچسب زدن نه مصالح. من موقع ساخت یکی از همین پروژه ها رفتم و از نزدیک دیدم روش کار و جنس مصالح رو، و متاسفانه باید بگم اگر توی اون منطقه همچین اتفاقی بیوفته کلا با خاک یکسان میشه.

چه عنوان خوبی انتخاب کردی،کاملا لب مطلب رو میرسونه
پاسخ:
ممنون :)
من نمیدونم این وسط پس کی بی فرهنگ و عامل این همه خرابی اجتماعی و اقتصادی هست . هرکی رو میبینی چوپ فرهنگ گرفته دستش داره میگه ملت بی فرهنگن . این حتی مبارزه یا حرکت مثبت خاصی هم نیست در جهت فرهنگ سازی . 

پاسخ:
من با بی فرهنگی و با فرهنگی کاری ندارم، چیزی که تو کشور ما وجود داره اینه. حتی اگه من نوعی هم بیام ایراد بگیرم به این معنی نیست که ینی من خوبم بقیه بدن. چیزیه که تو هممون هست، باهاش بزرگ شدیم و با این روش داریم زندگی میکنیم. حالا برای یکی پررنگ تره، برای یکی کمرنگ تر. یکی بیشتر سعی میکنه برش فائق بیاد، یکی هم همرنگ جماعت میشه. میگم هم کسی باید در حد توان خودش سعی ش رو بکنه.
و اینکه این مسئول و اون مسئول هم که از فضا نیومدن. یکی ن مثه منو شما، تو همین جامعه بزرگ شدن و درس خوندن و در کنار ما زندگی کردن و اصن ممکنه باهامون قوم و خویش باشن.  
۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۵:۳۱ حضرت کازیمو
ما نباید به چیزها شأنی فراتر از آن چیزی که هستند بدهیم. مسکن مهر برج‌های اشراف نشین شمال تهران یا ویلاهای مقاوم لواسان نیستند، تلاشی است برای خانه‌دار کردن قشری که پیش از مسکن مهر یا خانه‌ای نداشتند یا در خانه‌هایی زندگی می‌کردند که قطعا با این چنین زلزله‌ی عظیمی به کلی ویران می‌شد.
یعنی به نظر شما چون این ساختمان‌ها طوری ساخته شده‌اند که در زلزله‌ای به این وسعت و عمق تنها نمای‌ش ریخته و به تعداد اندکی آسیب زده، باید عکس‌هایش دست به دست شود و مورد استهزاء قرار گیرد و دستمایه‌ی نوشتن و تحلیل‌هایی شبیه به پست اخیر شما بشود؟
اینکه داشتن حتی یک کشته هم ناراحت‌کننده است هیچ ارتباطی به صحبت من ندارد، دقت کنید.
پاسخ:
ببینید من این ساختمونارو با برج اشرافی مقایسه نکردم، با حدقل استانداردی که برای یه ساختمون تعریف میشه مقایسه میکنم. حداقل استانداردهای طراحی، مصالح، سازه و تاسیسات. در این بین مصالح و تاسیسات خیلی مقوله ی چربیه واسه یه سریا، قیمت تموم شده ی یه نوع سنگ رو مثلا درجه ی 1 ش رو از پیمانکار میگیرن و تو متره برآورد ساختمون هم همون درجه 1 رو محاسبه میکنن، اما سنگ درجه ی شونصد استفاده میکنن و اون مابه التفاوت که میمونه رو می خورن، پولی هم که در نهایت از مردم میگیرن بر حسب همون هزینه ایه که گزارش دادن. خلاصه که اونا تا جایی که میتونن خوردن، براشون دلسوزی نکنید.
حالا باز مصالح و تاسیسات یه هزینه ای داره، اما کسی که کارش طراحی سازه س و سازه ی بد طراحی میکنه و اصلا براش مهم نیست و چند ماه تیرستون خدا متری رو ول میکنه یا اون کسی که کارش نظارته و اینو و باقی مشکلات ساختمون رو میبینه و پول میگیره که نبینه دیگه خیلی بی وجدانه 
۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۶:۱۴ حضرت کازیمو
من برای کسی دلسوزی نکردم فائلا جان، به هیچکدوم از جریان‌های سیاسی هم ذره‌ای تعلق خاطر ندارم. من از بی‌انصافی‌ها ناراحتم.
به نظر شما توی زلزله‌ای که در شدت و وسعت یکی از بزرگترین و مهیب‌ترین زلزله‌های کشورمونه اگه ساختمونی کاملاً پابرجا بمونه و ستون‌ها و سقف اون آسیب قابل توجهی نبینه و تلفات اندکی داشته باشه (یک یا دو کشته حتما خسارت بزرگیه اما ما داریم نسبی نگاه می‌کنیم و تلفات رو نسبت به عمق فاجعه می‌سنجیم) یعنی غیراستاندارده؟ تنها به جرم خرابی نمای بیرونی؟ اون هم خونه‌هایی که خیلی‌ها رو با هزینه‌هایی به مراتب پایین صاحب مسکن کرد. 
این حرفی که من می‌زنم دلسوزی برای کسی نیست، اعتراضی است علیه بی‌انصافی و ناجوانمردی ما
پاسخ:
هم شما و هم بیشتر دوستان تو شبکه های اجتماعی دارید احساسی قضاوت میکنید. از روی یه عکس!
اما من دارم از نظر فنی اینارو میگم، اینم حرف الان و به خاطر این زلزله و این عکس نیست، سالهاست مهندسین دارن به ساختار اونجا اعتراض میکنن و هیچی..
 اینکه اینا نریختن پایین معجزه بوده البته فکر میکنم موج زلزله ی اون منطقه خیلی تخریب کننده نبود چون ساختمونهای اطرافش (که حتی اونا هم بنظر خیلی اصولی نمیان) سالمن و فقط همین ساختمونا تخریب شدن. اگر یک نوع موج دیگه ای مثل موج برشی میومد احتمالا چیزی ازش نمی موند. همین چند وقت پیش بود که یکی از همین ساختمونا تو مازندران از پی گنده شد و افتاد.

من کاری ندارم که کی تو توییتر و تلگرام و فلان و بهمان چی میگه، اما وظیفه ی خودم میدونم تو حیطه ی کاری خودم در حد خودم با اینچیزا مقابله کنم. خب این ایده ی خوبی بوده که مردم رو خونه دار کنن،اما همونطور که تو کامنت قبل گفتم، مطمئن باشید از کسایی که با همون هزینه صاحب خونه شدن هم دزدی شده.... 
دیگه وقتی خود ارگانها افتادن دنبال عوامل این پروژه، ینی خودشون میدونن چه خبره..
میدونم . متاسفانه اتفاقی که نمیوفته این بین تغییر هست . یا حداقل تغییری که اثر مثبتی در پی داشته باشه . 

پاسخ:
چب بگم والا
۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۸:۳۷ معلوم الحال
واقعا همینطوره
جامعه پر از دو رویی. با توجه به ظاهرت قضاوتت میکنن. یکی مثل آزاده نامداری چرا اینور با چادره و اونور ..؟ چون جامعه وادارش کرده که اینور از چادر دم بزن و بگه خدا رو شکر که چادری ام. اونور که میره میبینه نیازی نیست به اینهمه تظاهر. همه ازادن که هر چی میخوان بگن و هر کار میخوان بکنن به شرطی کهع به بقیه آسیبی نزنن. ما با این دورویی مون هم به خودمون لطمه وارد میکنیم هم به جامعمون.
پاسخ:
البته خود افراد هم دارای نعمت اراده هستن، و نمیشه هرکی هرکاری خواست بکنه و بگه جامعه مجبورم کرد و فلان
۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۸:۵۲ حضرت کازیمو
علی الظاهر شما از همون ابتدا حرف منو متوجه نشدی. صحبت من له یا علیه مسکن مهر نیست، بلکه تعریضی بر پاراگراف ابتدایی نوشته‌ی شماست. اینکه مسکن مهر از نظر مهندسی چه محاسن و معایبی داره یا میزان حجم دزدی‌های شده یا نشده، ارتباطی با صحبت‌های من نداشت. مبنای نوشته‌ی شما دقیقا بر روی همین یکی دو عکس است، اما پاسخ‌هایتان به کامنت‌های من در مورد کل پروژه‌ی مسکن مهره ظاهرا. برای همین کمی تا قسمتی بی‌ربط بود به کامنتهای من.
پاسخ:
شما فرمودید این حادثه رو از زاویه ی دیگه ای غیر از عکس ببینیم. منم از زاویه ی دیگه ای قضیه رو توضیح دادم.
البته بهرحال عکس هم یه وجهی از قضیه س.
همش خودمونیم ، از سوپری، تا بساز بفروش 
از دانشجویی که درسو واسه نمره میخونه، تا پزشکی که کمک کردن اخرین هدف انتخاب رشته ش بوده، 
از راننده اسنپی که واسه دو قرون کمتر شدن پولش با پرداخت انلاین لات بازی درمیاره، تا چمیدونم... همه همه همه
پاسخ:
چقدر خوب منظورمو گرفتی یاسی... دقیقا همینو میخواستم بگم
بسی قابل تامل !
همیشه همه گناهان تقصیر دیگریست و ما کاملا بی گناهیم ! 
ما انتخاب کردیم که اینطور زندگی کنیم 
پاسخ:
میتونیم سعی مون رو بکنیم ولی..
کاری به حکومت و دولت ندارم!
مسکن مهر رو ملت تونستن بگیرن اصلا اعدام کنن
این همه بساز بنداز هایی که خونه های مزخرف بدون استاندارد می سازن میدن دست ملت چی؟
ولی با این قسمت که نمود فیزیکی فرهنگ ماست کاملا موافقم!
دقیقا!
که فرهنگم هرگز درست نمیشه!
پاسخ:
حالا منظور در اینجا صرف مسکن مهر نبود، این جریان ساخت و ساز بی کیفیت سالهاست که راه افتاده و توی اون پروژه به درجه ی وقاحت رسید..

امیدوارم حدقل اینارو دستگیر و مجازات (نه جریمه ی نقدی!) کنن بلکه این جریان جمع شه یا حداقل کم شه
۲۶ آبان ۹۶ ، ۰۰:۰۱ نیمه سیب سقراطی
از ماست که بر ماست ...
پاسخ:
هعی
عرض منم همینه. اصلا شما فرض کن هر کسی که مسکن بد ساخته رو گرفتن و جریمه نقدی اش هم کردن . آیا وضعیت درست میشه؟ آیا باز کسی مسکن مزخرف نمی سازه؟
مساله خیلی بنیادیه و غیرقابل حل . اینکه چون برای ما نیست سر سگ توش بجوشه هست . 
باز هزاران خانه دیگه تولید میشه که استاندارد نیست. بعد شما یه نگاهی به وضعیت تهران بیندازید. شما هرچقدر هم مسئول این اتفاقات رو جمع کنید درست میشه؟
نمیشه!
مسکن به کنار شما ندیدید که بعضی ها از همین زلزله های اخیر چه سو استفاده هایی کردن . یا اصلا همون راهزن هایی که بعد زلزله حمله برده بودن برای دزدی!
خیلی پایه ای تر از این حرف هاست مشکلات .. حلش از توانایی دیگه خارجه ..
پاسخ:
بهرحال وقتی هیچ قانونی م نباشه (هست ولی اجرا نمیشه و نظارت روش نیس) خیلی بی اهمیت تر میشه. و کلا همینه دیگه، همه فقط خودشون مهمن 
قانون جدا 
وجدان هم جدا
 جمله آخر پستت خیلی درسته!
پاسخ:
چی بگم والا..
دقیقا . هیچکدوممون نمی دونیم چی بگیم:)
پاسخ:
:)
هوم
موافقم با این متن
همه چی مون به همه چی مون میاد

مثلا توی همین زلزله هم شوآف ها و اداها خیلی بیشتر از کمکهای واقعی بود
پاسخ:
-_-
مطلب بسیار خوبی بود
اشاره و تمثیل درستی دارید 
پاسخ:
ممنون :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">