Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۰ تیر ۰۲، ۱۳:۱۵ - طراحی سایت اصفهان عجب
محبوب ترین مطالب
آخرین مطالب

روم در آتش

دوشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۴۳ ق.ظ

پنجره را باز می‌کنم تا نور صبحگاهی توی اتاق بپاشد و مطالعه را شروع کنم، اما ذهنم آرام ندارد.  

از جای دوری صدای آهنگ می‌آید. زنی می‌خواند؛ اما نه موسیقی زمینه مفهوم است و نه صدای زن. این روزها در بین صداهای تراشکاری سنگ، خیلی سخت می‌شود صداهای دیگر را تشخیص داد؛ حتی نمیتوانی پنجره را باز کنی، صدای دستگاه و گرد سنگ خفه ات می‌کند و اینها همه اش تقصیر این نماهای رومی سراسر سنگ تراشکاری شده است.

اوایل که آقای فرزاد دلیری این نوع نما را طراحی کرد شاید فکرش را هم نمی‌کرد که انقدر فراگیر شود؛ الان از هر دوخانه، نمای سه تایشان رومی است و آپارتمانهای نئوکلاسیک مثل زامبی ها دارند شهر را تسخیر می‌کنند. چندروز پیش 4 خانه درست در کنار هم با نمای رومی دیدم و یک لحظه شهر را تصور کردم با خانه هایی تماما از سنگ سفید و کرم تراش خورده. آنقدرها هم بد نیست. زشتی در اکثریث کمتر به چشم می آید و حتی زیبا می‌شود. حتی شاید اگر ساختمان‌های بتنی یک‌شکل اثر شهرسازی سوسیالیستی شوروی سابق را هم عمیق نگاه کنیم برایمان زیبا شود چون به هرحال این ما هستیم که تصمیم می گیریم چه چیزی به چشممان زیبا بیاید و چه چیزی زشت؛ و اگر فکر میکنیم یک چیزی واقعا زشت است باید برویم دماغمان را عمل کنیم چون این ماییم که زشتیم.

کلا تمام زشتی های عالم بعد از عمل دماغ و ازدواج زیبا می شوند، چون اگر کسی دماغ بزرگی داشته باشد یا زشت باشد یا شوهر نکرده باشد عقده ای است و همه چیز را زشت می بیند و هرچیزی که می گوید از حسادت است، حق غر زدن ندارد و اگر سرما هم بخورد دلیلش همان شوهر نکردن است. 


صدای زن خواننده واضح‌تر می‌شود، و من به این فکر میکنم که روزانه چند نفر با دماغ و بدن عملی در آپارتمان نما رومی شان را باز میکنند، قهوه ساز را روشن میکنند و بعد از تعویض لباس، روی کاناپه جلوی تلویزیون ولو میشوند؛ چند نفر دلشان میخواهد جای آنها باشند و چند نفر فکر می کنند برای دوست داشته شدن نیازی به این چیزها ندارند، و این چقدر واقعی است؟ آدمها می آیند و در فضای مجازی می‌نویسند که فیک بودن را دوست ندارند و می‌خواهند خودشان باشند. اما واقعیت این است که آدمها دماغ عملی و ابروی تتو و لبهای پروتز و ته لهجه ی انگلیسی و نمای رومی را دوست دارند. داشتن و دیدنش را دوست دارند. آدمها دائما به خودشان و دیگران دروغ می گویند و همیشه طوری رفتار می کنند که انتخاب هایشان را اجبار جلوه دهد، و همیشه انگشت اتهام به سمت کسی اشاره می‌رود. تقصیر همسرش است، تقصیر مادرش است، تقصیر دوست پسرش است، تقصیر فرزاد دلیری است و کلا همیشه باید "تقصیر" کسی باشد. این چیزی است که ما در طول زندگی مان با خود حمل می کنیم و به ارث می گذاریم و حتی همین را هم به خودمان دروغ می گوییم، که ما مثل آنها نیستیم.

این دروغها بالا می‌رود و ابر میشود و یک روز، درست زمانی که روی کاناپه در آپارتمانمان لمیده ایم، رگبار آتش بر سرمان میریزد و همراه با خانه های رومی مان خاکستر میشویم؛ و دیگر حتی نرونی هم برای مقصر دانستن وجود ندارد..

نظرات  (۱۶)

۲۴ مهر ۹۶ ، ۰۴:۵۴ حضرت کازیمو
عنوان رو اول خوندم "رَوَم در آتش"
پاسخ:
اونم میشه
۲۴ مهر ۹۶ ، ۰۸:۰۳ آقاگل ‌‌
همه ما یک آقای فرزاد دلیری نامی در اطراف خودمون داریم که همه کارها و اشتباه هاتمون رو بندازیم گردن اون. حتی اگر در ظاهر اشتباه نباشد. حتی اگر از درون نسبت به کاری که می کنیم راضی باشیم ولی برای اینکه دیگران هم راضی شوند و ما خودمان را مبرا کنیم آقای فرزاد دلیری عموماً گزینه مناسبی است. 

بند سوم :-)))))
پاسخ:
بیچاره فرزاد دلیری :)) البته حقشه چرا اون باید موفق باشه یه طرحش خدادتومن بیارزه ما بیکار باشیم؟ حداقل یکم تقصیرا رو گردنش بندازیم خشم ناشی ازین قضیه خالی شه. برم ببینم اینستاگرام داره فوش بدم 
ملتی که از خودش فرار کنه...

این مشکل پایان نداره...
پاسخ:
اوهوم...
۲۴ مهر ۹۶ ، ۰۹:۵۱ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
همیشه دنبال یه مقصریم تا خیالمون راحت بشه که ما کارمون رو به بهترین شکل ممکن انجام دادیم.
پاسخ:
درسته...
۲۴ مهر ۹۶ ، ۱۱:۰۵ .: جیرجیرک :.
و بقایای ما را، سال ها بعد، زیر خاکستری از خودنبودن ها، پیدا می کنند... 
پاسخ:
مرسی این جمله خیلی بهتره واسه پایان بندی..
۲۴ مهر ۹۶ ، ۱۱:۲۲ صبا مهدوی
مال همین در بند دروغ بودن هاست که اکثر زندگی ها از درون یخ زده شده حتی اگر ظاهرش گرم و رنگی رنگی باشه...

+ خیلی خوب نوشتی!

پاسخ:
ممنون :)
من اتفاقا این موضوع خیلی وقت پیش واسم جالب شده بود ، چرا هیچکس هیچ توجهی به بافت اطرافش و به شخصیت خودش نمیکنه وقتی میخواد عملی رو انجام یا انتخاب کنه ، اینجا از جیگرکی بگیر تا نمایشگاه ماشین تا منزل مسکونی و مجتمع تجاری همه با نمای رومی کار شدن . هیچ مفهومی ندارن و اکثرا با بافت اون منطقه همخوانی ندارن . صرفا نشانی از لوکس بودن قراره باشن بدون توجه به بقیه پارامتر هایی که شخصیت رو شکل میده . مثل کسی که ماشین مدل بالا زیر پاش باشه ولی فرهنگ رانندگی و فرهنگ زندگی در جامعه رو بلد نباشه همینقدر آزار دهنده هستن جای اینکه لاکچری باشن یا گواهی بهتر بودن بدن . 
پاسخ:
آخه دیگه لوکس هم نیست...
اون موقعی که فرزاد دلیری این نما رو برای یه خونه ی شونصد متری فلان میلیاردی طراحی میکرد آره لوکس بود، چون با متراژش و اون سطحی که کار شده بود هم خونی داشت. الان طرف رو عرض 4 متری میاد همچین چیزی کار میکنه دیگه فرای مضحکه...
۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۱:۲۰ بانوچـ ـه
سرعت باز شدن کامنت دونی وبلاگت عصبیم کرد میدونم بخاطر اینترنت کوفتی و شرکت کوفتیه ولی بد نیستیم بگیم همش تقصیر فرزاد دلیریه
پاسخ:
:))))
قضیه ی روم در آتش و نرون چیه؟
پاسخ:
لینک دادم که :)

نرون در زمان فرمانرواییش دچار بیماری جنون قیصری شد و در سال 64 میلادی رم رو به آتیش کشید، حتی یه سری روایات میگن در زمان آتیشسوزی هم رقص و آواز و ویولن نوازی راه انداخته بوده و عده ای میگن اصلا تقصیر نرون نبوده و آتیشسوزی به خاطر گرمای شدید راه افتاده. البته که این داستانا زیاده تو تاریخ :)
میتونی این لینکو هم ببینی 
http://rasekhoon.net/article/show/213632/%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%AA%D8%B4/
یکی از همین پستایی که تو تلگرام میبینیم هر روز  این بود که میگفت 
- دختر ساده ی بدون ارایش که فلان و بهمانه خیلی جذابه، 
صدای ضبط را زیاد میکند و همراه خواننده میخواند من عاشق پلنگم!:))) همینه واقعا... همینه
کاش حداقل به همین بودن خودمون اقرار میکردیم
پاسخ:
عه الان داشتم برات کامنت میذاشتم :)) 

+دقیقا، چرا روراست نیستیم با خودمون. به طرف میگی دماغتو عمل کردی؟ میگه چیزه... خودم نمیخواستم که... مشکل تنفسی داشتم/ شوهرم گفته بود. خب چه اشکال داره بگی دوس داشتم عمل کردم چون حس کردم خوشگلتر میشم یا هردلیل دیگه ای. چرا از پذیرفتن خودمون و خواسته هامون انقدر میترسیم؟ 
شوهرم گفته بود! خدایی این هم شد توجیه؟-ـ-
من بینیمو عمل کردم چون حس کردم اعتماد به نفس بیشتری پیدا میکنم...
از خودم شروع کردم=))
پاسخ:
ببین جدی میگم. بین اییییییییینهمه آدمی که من میشناسم و عمل کردن تو دومین نفری که اینو میگی. هرکسی یه توجیه مسخره ای میاره. حالا نمیگم توجیهش کاملا الکیه، اما خب تا ادم خودش یه کاری رو نخواد انجام بده هیچ کسی یا چیزی قدرت مجبور کردنشو نداره. اگرم واااقعا انقدر از خودش اراده نداره، که دیگه وای به حالش. انیسا امانی هم توی یکی از استندآپ کمدی هاش به این قضیه اشاره کرد، باهاش جک ساخت و گفت خودمم بینیم عملیه اما پنهانش نمی کنم. 
خب من خودم طرفدار جراحی پلاستیک از هر نوعیش نیستم واقعا، اما به این معتقدم که اگر آدم کاری رو انجام می ده باید پاش بمونه و مسئولیتش رو بپذیره. اگر دلش خواسته بینیشو عمل کنه، یا هرکار دیگه ای، بیاد با افتخار بگه دلم خواسته. به فلان دلیل. اگرم اون کار عواقبی داره پاش بمونه. اینکه پنهانش کنیم، یا مسئولیت کارای خودمونو گردن دیگران بندازیم نشونه ی ضعف شخصیته و بس. 
زشتی در اکثریت کمتر به چشم می آید!
چه قصار بود این جمله ت. لایک.

"ضعف شخصت"  واسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
زشتی در اکثریث کمتر به چشم می آید

faella.blog.ir©
پاسخ:
لایک به خودت. درواقع کل پست حول همون جمله شکل گرفته بود :))
واقعااا ! اصلا به نظرمن شتر سواری دولا دولا نمیشه، اگه به نظر ادم کار پسندیده ای نیست خب انجامش نده، اگه دادی دیگه این کتمان کردنا فقط شخصیت ادمو زیر سوال میبره...
حالا اینا توجیه میکنن، من دیدم کسایی رو دو طرف بینیشون جای بخیه س بعد میگن نه عمل نداشتیم:))
پاسخ:
آره اونا که عاالی ن! اونایی که مثلا قبل عمل دیده بودیشون و اصرار دارن که عمل نکردن عاالی تر حتی
۲۹ مهر ۹۶ ، ۱۳:۱۰ طراحی سایت
عالی بود
پاسخ:
یکم خلاقیت به خرج میدادی حدقل
زشتی در اکثریت کمتر به چشم می آید!
خیلی باحاله این. میخوام تتوش کنم. :)))
پاسخ:
بابا اصن کپی رایتش واسه تو! بیا وردار ببر قاب کن :))
دستت درد نکنه. مرسی :)))

به عنوان استوری گذاشتمش توی اینستام :)
البته زیرش داخل کوتیشن نوشتم:Lumière

+بازم بگو از این جمله ها
پاسخ:
راحت باش :))

ما میگیم کیه که ببینه :ایشش

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">