Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۰ تیر ۰۲، ۱۳:۱۵ - طراحی سایت اصفهان عجب
محبوب ترین مطالب
آخرین مطالب

مرثیه‌ای بر میلیون‌ها رویا

دوشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۰۶ ق.ظ

امروز به تاریخ میلادی، 01/10 است. پریروز هم 7/7/97 بود و می‌دانید که من چقدر از چیزهای رند و قرینه خوشم می‌آید. 

بگذریم. چیز دیگری می‌خواهم بگویم. یعنی چیزی بود که نمی‌خواستم بنویسم اما یک حس عصبانیتی در من وجود دارد که شاید از این راه کمی از آن خالی شود.

ساعتی پیش، در طی جستجوی مطلبی، چشمم به یک خبر افتاد: سه روز پیش، یک مدل اینستاگرامی عراقی را با گلوله به قتل رسانده‌اند. من آن دختر را هرگز ندیده بودم و حتی اسمش را هم نشنیده بودم؛ اما در خبر نوشته بود که ممکن است به دلیل مغایرت عکس‌ها با موازین کشورش این بلا را سرش آورده باشند. یاد مائده (حتی نام فامیلش را هم نمی‌دانم) افتادم که به خاطر انتشار چند کلیپ، در رسانه‌ی ملی آبرویش را بردند و مجبور به عذرخواهی‌اش کردند. 

من این آدم‌ها را اصلا نمی‌شناختم و نمی‌دانم که چه کار کرده‌اند. فقط می‌دانم که تنها در کشور ما و کشورهای بدبخت‌تر از ما اصل قضیه را ول کرده‌اند و چسبیده‌اند به زن و دختر مردم، چه در فضای مجازی، چه در خیابان. زورشان فیلتر کردن پیامرسان‌ها و سایت‌هاست. مردم دارند زیر بار فشار اقتصادی له می‌شوند، جوانان هر روز تک تک آرزوهایشان را توی چاه دستشویی می‌اندازند و یک سیفون رویش می‌کشند، آنوقت دوستان افتاده‌اند دنبال اینکه کی چقدر از موهایش معلوم است و چرا لنگ و پاچه‌اش را بیرون انداخته. 

بروید خودتان را درست کنید. اگر آدمی توجه طلب است و مرتب از اعضا و جوارحش عکس می‌گذارد، توجه تو و امثال توست که به معروفیت چنین آدمی دامن می‌زند. اینکه با اکانت مخفی‌ات برای آن مدل اینستاگرامی کامنت فدایت شوم بنویسی و با اکانت رسمی‌ات از اینگونه افراد اعلام برائت کنی، یعنی مریضی. یعنی زندگی‌ات لنگ تایید دیگران است؛ و این کشور پر است از تو و امثال تو. 

نمی‌دانم باید چه کار کرد. نمی‌دانم چطور انقدر پوستمان کلفت است که داریم در این کشور تاب می آوریم. نه دلمان به فرهنگ خوش است و نه اقتصاد و نه هیچ چیز. هییچ چییز. و می‎دانی چه چیزی از همه بدتر است؟ اینکه یک مشت آدمیم که همدیگر را دوست نداریم و از هر فرصتی برای تکه تکه کردن هم استفاده می‌کنیم. اینکه وقتی چیزی گران می‌شود برای خریدش حمله می‌کنیم و به هیچ جایمان نیست که ممکن است به دیگران چیزی نرسد. اینکه به هرکسی زورمان برسد جنس گران می‌فروشیم و مردم هم چشمشان کور. می‌خرند.

ما درست شدنی نیستیم. کاش منقرض شویم. 

کاش ما و تمام فرهنگ‌هایی که درشان دروغ و ریا و تنبلی و دورویی و احساس زرنگی در حین چاپیدن هموطن جریان دارد منقرض شوند. کاش تمام آنهایی که برایشان تخریب و هدر دادن چیزها مهم نیست منقرض شوند.

زمین بماند و نسلی که می‌داند باید چطور زندگی کند. که لیاقت زندگی کردن را داشته باشد..

[اگر فیلتر شدم پیشاپیش خدانگهدار]

۹۷/۰۷/۰۹ موافقین ۱۰ مخالفین ۰
Faella

نظرات  (۱۲)

امید رهایی نیست وقتی همه دیواریم...
پاسخ:
دقیقا.. 
دیگه اونجوریم نیست که اینو بگی فیلتر بشی:/
پاسخ:
:)
کاش واقعا اینطور بود
من یه جایی نمی‌دونم از کدوم یک از مسئولین یا روحانیا همینی که گفتی رو شنیدم. گفت اگه مسئولین دزدی نکنن و حق مردم رو نخورن مردم هم انقدر لج نمی‌کنن با دین. گفت اول باید یقهٔ مسئولین رو گرفت و امربه‌معروف و نهی از منکر کرد بعد. 
پاسخ:
ببین قضیه اینه که الان خیلیا به اسم "دلار گرون شده" دارن می کشن رو همه چی، حتی اگه هیییییییییچ ارتباطی به دلار نداشته باشه اون قضیه... مثلا الان آموزشگاه مثلا چه ربطی به دلار داره که گرون کرده؟ یا خیلی چیزای دیگه که واقعا هیچ ربطی ندارن. دیگه به این اسم همههه دارن می خورن.
این استراتژی که پیش گرفتن فقط پولدارا رو پولدارتر میکنه و فقیرا رو فقیرتر..
یه مشکل دیگه ای که هست، اینه که من از هر جهت که به این قضیه فکر می کنم، هر چقدر تو ذهنم بر می گردم عقب، متوجه نمیشم از کجا این جوری شدیم. از کجا، برای چی، "فرهنگ" انقدر تغییر کرد و چی یا چیا باعثش شدن.

ولی خب باز هم امید دارم و آدمی به امید زنده ست. نمیدونم به چی، ولی خب ایشالا یه جوری درست میشه.
پاسخ:
والا من هرچی به تاریخ ایران نگاه می کنم همین بودیم. یه جماعت منفعل و جوگیر و متکی به شانس. همون انقلابی هم که کردن اثر جوگیری بود 
۰۹ مهر ۹۷ ، ۱۴:۳۹ شیدا راعی ..
آخرش اون جمله‌ی توی براکت دیگه خیلی اغراق داشت. تو چین و کره‌شمالی هم به همچین دلنوشته‌ی نرم و لطیف و مؤدبانه‌ای کاری ندارن. دیگه چه برسه به اینجا. حالا باز اگه [نعوذبالله] یه فحشی چیزی به آقا و اینا داده بودی، می‌شد به فیلتر شدن امیدوار بود :)) اما حالا خیر.

برای کامنت سوم؛
همه چیز به همه چیز ربط داره. کشوری که فقط مصرف‌کننده‌ست، تقریبا همه‌ چیز رو باید وارد کنه. حتی برای تولیداتش. و با کاهش ارزش پول میلی، قیمت‌ اکثر کالاها می‌ره بالا. اموزشگاه هم مثلا هزینه‌ی office supplies داره بالاخره، نمی‌تونی هیچ شغلی رو بگی به دلار بی‌ارتباطه. حتی منی که سیب‌زمینی و گوجه می‌فروشم هم چون خرج زن و بچه‌م رفته بالا مجبورم سیب‌زمینیامو گرون‌تر بفروشم. و چون نمی‌ذارید قیمتو ببرم بالا، ترجیح می‌دم صادرش کنم. اینطوری هم دلار میاد دستم و هم وقتی سیب‌زمینی تو بازار داخل کم شد، خود به خود قیمتش می‌ره بالا. حالا یه دوکیلو گوجه برات بکشم ببری واسه خونه؟ فردا بیای گرون‌تر شده‌ها..
پاسخ:
اولش خیلی تندتر بود. یکم سانسورش کردم. براکته برای اون بود. 

متوجه اون قضیه هستم، تا حدودی هم درسته ولی بهونه ی خیلی چیزا شده. مثلا اگه صنف 5% می کشه روش، اون آدم 20% می کشه.
۰۹ مهر ۹۷ ، ۱۶:۲۵ آقاگل ‌‌
ببین من ممکنه محصول آ رو تولید کنم و موادی که برای تولیدش دارم استفاده می‌کنم هم هیچ ربطی به دلار نداشته باشه. ولی خب عملاً وقتی دارم می‌بینم تا قبل از این هزینۀ ماهیانه‌ام مثلاً یک میلیون تومان بود و حالا شده یک میلیون و پونصد. خب ممکنه مجبور باشم قیمت محصول تولیدی خودم رو بالا بیارم. درسته که در ظاهر قیمت دلار روی محصول من تأثیر نداره. ولی در باطن این اثر رو گذاشته. این وسط یه سریا ولی فدا میشن. کسایی که دستشون جایی بند نیست و عملاً نه درامدشون بالاتر میره و نه این امکان براشون هست. مثلاً کارمندها، یا راننده تاکسی‌ها(راننده تاکسی‌های قانون مدار منظورمه:د)
ولی خب دربارۀ اینکه بیشعوریم. حرفی ندارم بزنم. اینکه ملت مثل بز می‌ریزن توی فروشگاه‌ها و جوری خرید می‌کنن انگار طوفان نوح توی راهه و قراره تا چند ماه هیچ محصولی برای خوردن پیدا نشه رو نمی‌فهمم. زنه رفته بود حقوق یک ماهش رو داده بود پوشک و دستمال کاغذی و دیگر محصولات سلولوزی. خب احمق! بعدش چی؟ چرا اینقدر خرفت شدیم ما ملت؟ نمی‌فهمم. : |
پاسخ:
بالا بردن جمعی قیمت تا یه حدی قابل درکه، اما اینکه میری نون بخری یه جا 800 میده یه جا 3 تومن، این واقعا قابل درک نیس. میگی حالا یه مناطقی شاید مغازه گرونتر باشه و می کشن رو جنس، اما واقعیتش اینه که طرف گرون می ده چون زورش می رسه. چون مردم مجبورن که بخرن
۱۰ مهر ۹۷ ، ۱۴:۳۸ کولد میکر
عالی بود مرسی
پاسخ:
:)
۱۰ مهر ۹۷ ، ۱۹:۵۸ بانوچـ ـه
فقط جمله ی آخرت :))
والا من نمیفهمم دیگه چرا هی گیر میدن به مسئولین فقط؟ آخه همین مسئولین رو خود ما آوردیم رو کار. اصلا از دل همین مردم پاشدن مسئول شدن. وقتی خود مردم به همدیگه رحم نمیکنن و احتکار میکنن و وجدان و انسانیت و هموطن یادشون میره. از اون مسئول چه انتظاری میره؟ هر کی در حد زور و قدرت خودش داره نامردی میکنه :/
پاسخ:
اول یکم متنش تند بود، اونو نوشتم
بعد یکم تعدیلش کردم ولی گفتم بمونه بخندیم
حرف دل دنیایی از ادمارو زدی،ممنون و خیلیییی عالی بود:)))))))))
پاسخ:
مرسی :)
۱۷ مهر ۹۷ ، ۰۷:۳۰ آسـوکـآ آآ
اینقدر ماکزیمم غمگینیم که واقعا ترکش های اتفاقای دیگه نمیتونه غمگین ترمون کنه! میدونی چی میگم؟ من حتی مدتیه که اتفاقات شخصی ای که ناراحتم میکرد هم رها کردم و میگم بیخیال، چیزی که قرار نیست درست شه، اینم روش...
پاسخ:
اوهوم :(
یه جا نوشته بود وقتی یه ظرف بلور میشکنه، دیگه براش مهم نیست کسی خرده شیشه هاشو لگد کنه
۲۲ مهر ۹۷ ، ۱۱:۱۰ اجاره آپارتمان مبله در تهران
مشکل زیاده ... مسئولین دزدن ... قدرت هم دستشونه ... در این وضعیت ما باید خودمون هوای خودمونو داشته باشیم که نداریم ... تا خودمون اصلاح نشیم روی جامعه هم تاثیر بد خواهیم گذاشت ...
___________________________
اجاره آپارتمان مبله در تهران
https://eskanbama.com

واقعا هرچی که بودیم نابود شدیم چه از لحاظ اجتماعی چه اقتصادی چه فرهنگی. حس می کنم پوستمون از خزنده ها هم کلفت تر شده زیر بار مشکلات ، بیشتر نظاره گر هستیم تا اینکه واقعا دست به یه کاری بزنیم. 

کلا با این پستت خیلی حال کردم ، مرسی

پاسخ:
قربونت :*
مرسی که خوندی 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">