Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۰ تیر ۰۲، ۱۳:۱۵ - طراحی سایت اصفهان عجب
محبوب ترین مطالب
آخرین مطالب

Don't Look Down

دوشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۴۰ ق.ظ

مدتها پیش، تصمیم گرفتم اسم فیلمهایی که می بینم را برای خودم در یک فایل نوت‌پد کپی کنم که هم اسمشان یادم بماند، و هم اینکه اگر کسی فیلم پیشنهادی خواست، چهل و پنج دقیقه برای چهارتا اسم به مغزم فشار نیاورم. چند روز پیش فایل نوت‌ را باز کردم تا اسم فیلمی که دیده بودم را بنویسم، یک چیزی شروع به قلقلک دادنم کرد؛ که این چه وضعی است؟ یک ترتیبی برای این بخت برگشتگان قائل باش. مگر چه گناهی کرده اند؟ و خلاصه کرم مزبور همینطور در مغز ما جولان داد تا بلاخره تسلیم شدم  و شروع به مرتب سازی فیلمها برحسب سال ساخت (و آنهایی که کارگردانشان را دوست داشتم، برحسب کارگردان) کردم. این فرآیند دو روز و نصفی طول کشید، چون در حین مرتب سازی، هی اسم فیلمهایی که قبلا دیده بودم یادم می آمد و به لیست اضافه می کردم، بعد سال ساختشان را سرچ کرده، و به منطقه ی مورد نظر انتقالشان می دادم. 

امروز که داشتم فیلمهای تازه به یاد آمده را اضافه می کردم، چشمم به حاشیه ی پایینی نوت‌پد افتاد ، همانجایی که می نویسد کلمه ای که انتخابش کرده ای، از نظر افقی و عمودی چه مختصاتی دارد؛  یعنی می شود فهمید که آن کلمه، در خط چندم قرار دارد و حرف چندم در آن خط است. 

به این فکر کردم که من دلم میخواهد بدانم تا به حال حدودا چند تا فیلم دیده ام و هرگز این حوصله را در خودم نمی بینم که بخواهم تک تک این فیلمها را بشمارم ؛ اما می توانم با محاسبه ی تعداد کل خطها تقسیم بر تعداد فضاهای خالی ، حدود تعداد را دست بیاورم. یاد روز قبل افتادم که فکر می کردم تعداد فیلمها خییییلی زیاد است و اطرافیانم حق دارند من را یک آدم خوره ی فیلم بدانند، اما بعد از محاسبه، عددی که به دست آمد شوکه ام کرد. 417.

یک بار دیگر تعداد خط ها تقسیم بر فضای خالی. و باز نتیجه همان. 

مگر می شود تمام فیلمهایی که از تمام زندگی ام در ذهنم مانده اند فقط همینقدر باشند؟ 

یک بار مامان جمله ای با این مضمون گفته بود که تو در این دنیا فکر می کنی خیلی ثواب در کارنامه ات داری، اما در آن دنیا متوجه می شوی چیزی که رویش حساب کرده بودی یک مقدار ناچیز است. بعد فکرم به روزی رفت که تصور می کردم فلان قدر پول دارم و درواقع نداشتم. و روزی که به کسی گفتم من خداگیگ آهنگ دارم و بعد فهمیدم که درواقع، جمعاً 220 گیگ آهنگ دارم. و  روزی که میخواستم رزومه ام را بنویسم. و روزی که فکر می کردم دوستان زیادی دارم. و روزی که حس کرده بودم از فلان موضوع، خیلی حالی‌م است. و تا امروزی که فکر می کردم تعداد فیلمهایی که دیده ام، بالای 1000 تاست.

شاید به این فکر کنید که کمیت مهم نیست، باید کیفیت را در نظر گرفت؛ اما من در اینجا دقیقا می خواهم کمیت را در نظر بگیرم . کمیت چیزی است که پشت آدم را گرم می کند. که باعث می شود آدم قپی بیاید و در مواردی، شاخ شود و گاهی همان باعث می شود که آدم سقوط کند. مثلا در بازی 2048  _یا بازیهایی که باید طی یک زمان مشخص امتیاز کسب کنی_ یک قانون طلایی وجود دارد: هیچوقت به امتیازت نگاه نکن. چون در همان لحظه، یک 4 ناغافل جلوی راهت سبز می شود یا شخصیت بازی با صورت در یک کاکتوس بزرگ فرو می رود.  


کمیت بسیار قدرتمند است.  گاهی توانایی این را دارد که آدم را بالا ببرد یا به زمین بکوباند. به موجودی حساب بانکی تان و تاثیر صفرهایش بر زندگیتان فکر کنید. به سلبریتی ها و تعداد آدمهایی که آنها را می شناسند. به موهای سرتان که یک بخش سفید را کاملا یک رنگ دیگر کرده اند. به بیابان سراسر پوشیده از دانه های 2 تا 4 میلیمتری شن. به گله ی مورچه ها. به دانه های برنج غذایی که سیرتان می کند. به فالوئر هایی که تعدادشان برای یک نفر اعتبار می سازد. 

خلاصه اینکه نباید کمیت را دست کم گرفت و گاهی باید از آن ترسید؛ حتی اگر تو را بالا ببرد. بیشتراز همه  زمانی که تو را بالا می برد..

نظرات  (۱۱)

سرچ کنید:
درمان کمال گرایی
پاسخ:
به نظرم این قضیه خیلی به کمال‌گرایی ربط نداره، بیشتر حرف _به قول دوستی_ "تخیل پر بودن" ه
۱۵ مرداد ۹۷ ، ۰۲:۱۱ معلوم الحال
متن تاثیرگذاری بود من برم توی افق محو شم! خیلی از آامر و ارقام من نهایتا 2 زقمی بشن! وااای بر من 
پاسخ:
آمار و ارقام شما؟ :| :))
من کلا گیگ آهنگ Eminem و 3 گیگ متفرقه داشتم و هی به آرشیوم می‌نازیدم. پستت پتک بزرگی بود.

+ شما تو مدرسه احیانا از اونایی نبودی که می‌گفت وای! 19.5 می‌شم! گند زدم! ؟
پاسخ:
ببین حرفم اینجا "مقایسه" نیست،
اینو تصور کن: تو فکر می کنی تو جیبت 1000 تومن داری و مثلا روش حساب هم باز میکنی، بعد دست می کنی تو جیبت و میبینی 500 تومنه. 
۱۵ مرداد ۹۷ ، ۰۴:۲۰ پشمآلِ پشمآلو
همه پست اوکی میفهمم .. ولی دیگه خدایی ۲۲۰ گیگ اهنگ همو خیلیه دیگه:دی
پاسخ:
حالا اون عدده خیلی مهم نیست. تصور اشتباهم اذیت کننده بود

+بچه آ جواب کامنتای دیگه رو هم ببینید دیگه XD
کمیت بدون کیفیت گاهی خطرناک می شود!
پاسخ:
بستگی به نمونه ی موردیمون داره. مثلا همون شن بیابون، صرف کمیت‌شه که بارزه
۱۵ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۵۶ معلوم الحال
اوهوم! :-( 
همون تعداد فیلم و دوست و. ...
پاسخ:
اگر خودتون بدونید واقعیات رو، یه عدد که مهم نیس 
سوالی که واسم پیش اومد، خب مگه 400 تا فیلم کمه؟ :|
و اینکه منم قبلا هر چی آهنگ دانلود می‌کردم نگه‌ش می‌داشتم و فکر می‌کردم خیلی خوبه آرشیوی از کلی آهنگ داشته باشم. اما اتفاقا همین تابستون خیلیا رو پاک کردم. چون من به خیلیاشون تعلق نداشتم اصلا. حتی الان نمی‌تونم رفتار اون موقعم رو درک کنم! هی می‌گم خب که چی؟
مثلا همین داشتن دوستان زیاد. قبلا فکر می‌کردم این خیلی باحاله! الان فکر می‌کنم دو تا دوست داشته باشم اما تا ته‌ش فرادوست بمونم باهاشون بهتر نیست؟
تو فیلم the fault in our stars آگوستوس می‌خواست بعد از مرگش همممه به یادش بیارن! همه‌ش می‌خواست یه کاری بکنه که تو ذهن همه موندگار بشه. یه روز هزل بهش گفت همین که دو نفری که دوسشون داری تا ابد به یادت بمونن کافی نیست؟ همه به چه دردت می‌خورن؟ فکر می‌کنم اینم شبیه همونه. البته کتاب و فیلم هر چی خونده و دیده شن کمه، اما به نظرم در مورد بقیه مسائل و نگه داشتن آرشیوهای چند صد گیگی به درد نمی‌خوره.
+و البته ببخشید این همه طولانی شد و مضمونش همه‌‌ش "به نظر من" شد! :)
پاسخ:
کم و زیاد و درکل مقایسه در اینجا ملاک نیست، حرف اینه که "چه فکر میکنیم" و " درواقع چی هستیم" 
وگرنه که حالا یه عدد اونقدرا م مهم نیس
۱۵ مرداد ۹۷ ، ۲۱:۱۶ صـــا لــحـــه
خیلی قشنگ بود...


ولی دنیایی که مامانت ازش حرف میزد معیارهاش خیای دقیق تر و خلوص سنج تره...
گاهی نصفِ تصورِ خودمون هم داشته‌ای نداریم...
پاسخ:
ممنون :)
قیاس مع الفارقه، ولی مثال خوبیه.
بعد حالا اون دنیا هم هیچی، تو همین دنیا هم خیلی چیزایی که فکر میکنیم هستیم، نیستیم به واقع -_-
سلام :)
یه مورد حاشیه ایی:
اکسل بهترین حالته واسه درست کردن لیست فیلم ها :)
پاسخ:
سلام صببخیر ^_^
اکسل کلا برای درست کردن هرنوع لیستی خوبه.
ولی حالا جدای اینکه از ریخت اکسل خوشم نمیاد، یه چیزی می خواستم که ضارت باز بشه و کلا راحت باشم باهاش. بعد کلا با نوتپد حال میکنم، به طوری که  اگه سر زبون فارسی هم اذیت نکنه، من متنامو جای ورد اونجا می نویسم :)) 
آره این راحت بودنش خیلی خوبه :))
ولی سرت کردن تو اکسل خیلی عالیه، من ستون سال و ریت و اینا رو جدا زدم بعد خیلی راحت میشه مرتبشون کرد. فوت و اینا هم شکیل تره خب :دی
بعد برای ایرانی، خارجی، سریال و انیمیشن هم سربرگ های جدا زدم. خلاصه که خیلی باحال شده :دی
پاسخ:
اینجوری آدم هی می خواد اطلاعات اضافه کنه که :/
نه دوس ندارم :)) 
درحد همون ستاره ای که کنار فیلمای خوب میزنم و سال ساختشون کافیه  :))
۱۶ مرداد ۹۷ ، ۱۹:۵۱ کوالای پیر
خیلی قشنگ قدرت کمیت رو دیدی :)

حتی کمیت گاهی تو بعضی موارد بهت اعتماد به نفس میده برای پیشرفت کردن
پاسخ:
قربانت. میخوام اینم بنویسم اتفاقا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">