Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

Aníron

در امتــــــــــــــــــــداد خیابان وانیلا...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۰ تیر ۰۲، ۱۳:۱۵ - طراحی سایت اصفهان عجب
محبوب ترین مطالب
آخرین مطالب

یک بنا/ تاریخانه دامغان (#معرفی)

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۴۱ ب.ظ

در شهر دامغان، مجموعه بنایی به نام "خدایخانه" یا "تاریخانه" وجود دارد (تاریخانه در ترکی به معنای خانهٔ خداست) که طبق تحقیقات اداره کل باستان‌شناسی، پیش از تسلط اعراب بر ایران،آتشکده بوده و بعداً به مسجد تبدیل شده است. ساختمان بنای مجدد آن مربوط به قرن دوم هجری است و اسلوب ساختمان آن نیز به سبک بناهای دوره ساسانیان می‌باشد. این بنا یکی از کهن ترین ساختمان‌ها در سبک خراسانی است.


 


این مسجد نمونهٔ بسیار زیبا و کاملی از مساجد قرون اولیه اسلام به شمار می‌رود. ساختمان مسجد شامل یک صحن یا حیاط مرکزی است که اطراف آن را رواق‌های سرپوشیده احاطه کرده است. شبستان مسجد بر روی هجده ستون مدور (سه ردیف شش تایی) استوار شده است. این ستون‌ها یک متر و نیم قطر دارند و از نظر ویژگی‌های معماری مشابه ستون‌های کاخ‌های ساسانی هستند. طاق‌های مسجد از آجر است و به طاق‌های دورهٔ قبل از اسلام، یعنی عهد ساسانی شباهت بسیار دارد.



منار:

در جنب مسجد تاریخانه سمت شمال مناری آجری وجود دارد که در عهد سلجوقیان به این مجموعه اضافه شده است. ارتفاع این منار ۲۶ متر است و ۸۶ پله از داخل دارد. . طبق کتیبهٔ کوفی مسجد، مناره به همت بختیاربن محمد، در قرن پنجم هجری احداث و به مجموعهٔ تاریخانه الحاق شده است.

ارتفاع این منار در قدیم بیشتر بوده و گویا در اثر زلزله قسمتی از بالا و کلاهک آن فروریخته است، بانی این منار بختیار بن محمد حاکم ایالت قومس و ممدوح منوچهری دامغانی است که منار مسجد جامع سمنان نیز از بناهای وی به شمار می‌رود.


 

 

 

 


در بنای تاریخانه، هیچ چیز نیست که ایرانی خالص نباشد. حتی می‌توان گفت در این بنا هیچ شکل و هیچ جزئی از ساختمان نیست که متعلق به معماری زمان ساسانیان نباشد . تاریخانه از حیـث ساختمان به قدری ایرانی است که برخی از بازدید کنندگان خارجی، تصور کرده‌اند که بقایای آن یکی از معابد یا قصرهای دوره ساسانیان در شهر هکاتم پیلس است. (شهر صددروازه -این نام را یونانیان به دامغان داده‌اند)


 

 

 

 

طرح سه بعدی تاریخانه ی دامغان 


+عکس ها از من

 

+منابع

تاریخ هنر معماری ایران در دورهٔ اسلامی، محمد یوسف کیانی

سبک شناسی معماری اسلامی، دکتر محمد کریم پیرنیا

 

 

 

 

۹۵/۰۶/۲۳ موافقین ۲ مخالفین ۰

نظرات  (۶)

چه عالی، ممنونم از معرفی ^_^
پاسخ:
نوش ^_^

مجموعه ی کوچیکی ه و نمیشه توصیه کرد برای رفتن، اما خب بنظرم یکی از بناهای خیلی مهمه که باید شناخت
خاطرات دانشگاه رو برام زنده کرد. زمستونی که کلاسای معماری اسلامیش تا تاریک شدن هوا به طول می انجامید... ^_^
پاسخ:
من هردوتا معماری اسلامی رو با یه استادی داشتم که به معنای واقعی عشق بود..
امروز که داشتم توی این بنا می چرخیدم خیلی حس های عجیبی داشتم، انگار یبار قبلا اونجا رفته بودم. یبار اون استاد منو برده بود با توصیفاش..
۲۴ شهریور ۹۵ ، ۰۱:۱۲ آقاگل ‌‌‌‌
چه خوبه اینجا :)
یاد منارجنبون شهر خودمون افتادم.

پاسخ:
این بنا کلا یه چیز خاصیه.
شبیه نقاشیای سورئال میمونه.
بنا کااااملا مدل ساسانی بدون هیچ تزئین مذهبی و اینا، اونوقت منار کاملا با کاشیکاری های مذهبی. خیلی جالبه اینش
ببخشید نمی دونم این سوال تا چه حد در حوصله تون می جنبه اما قبل از اینکه بخوام درباره ش سرچ کنم با دیدن این پست شما گفتم ازتون بپرسم.
بنظرتون تفاوت racism و patriotism چیه؟
( انگلیسی نوشتم که خیلی احساسات کسی برانگیخته نشه :) )
واقعا من خودم هنوز نمی فهمم فرقشون رو. یعنی واقعا باید بپذیریم که میهن پرستی یه چیز سازنده س؟؟؟ آیا با همون ملاک نمیشه racism رو تطهیر کرد؟
(پستتون در کل قشنگ بود و من فقط با همین یک موضوعش مشکل دارم.)
پاسخ:
من نمیدونم اصلا چرا شما این دوتا کلمه رو باهم مقایسه کردید چون هیچ ربطی به هم نداره.

patriotism  به معنی میهن دوستیه، که معمولا تو آدما وجود داره و اینطوره که وطنشون براشون مهمه و بهش افتخار می کنن، racism به معنی تبعیض نژادی و نژاد پرستیه.
البته فکر می کنم که شما می خواستید ناسیونالیسم رو با ریسیسم مقایسه کنید. میهن دوستی با ناسیونالیسم خیلی فرق داره. 

و اینکه کجای پست من به هرکدوم از این سه مورد اشاره داشت :///
در بنای تاریخانه، هیچ چیز نیست که ایرانی خالص نباشد

faella.blog.ir©

لینک مفید: http://www.thestudentroom.co.uk/showthread.php?t=1198495
پاسخ:
ایرانی خالص بودن چه ایرادی داره مگه؟
قبلش اشاره کردم که شیوه ی بنا پارسیه و مربوط به دوره ی ساسانی. ینی هنوز هیچ تمدن دیگه ای روی سبک معماریش تاثیر نذاشته بود.
البته تو این جمله مسلما منار رو حساب نکرده و منظورش خود بنای مسجده

اگر با سبک های معماری آشنا باشید تو دوره های مختلف معماری کشور های دیگه بسیار روی معماری ایرانی تاثیر گذاشته چون معمارای ایرانی از هز چیزی که بتونه بنا رو زیبا کنه استقبال میکردن.
اثرات معماری هندی، مغولی، ترکی، عربی و خیلی کشورای دیگه تو بناهای دوره ی بعد کاملا مشخصه. مثلا زمان نادر شاه افشار بعد از جنگ با هند استفاده از تزئینات هندی خیلی رایج بوده یا زمان مغول ها چون خیلی به رنگ لاجوردی علاقه داشتن کاشیکاری با این تم رنگ خیلی رواج داشته.

این بحث سبک و تاثیر گذاری خیلی مفصله نمی شه اینجا بازش کرد، اما امیدوارم منظور رو رسونده باشم

آها... چه جالب! ممنون. با این حساب با خودم فکر کردم ای کاش ما به اسپانیا هم یه حمله ای می کردیم بعد از زمان ساسانیان :) البته مطمئن نیستم اون موقع چقدر از معمارهای معروفشون متولد شده بودن. ولی حداقل اتریشی فرانسه ای انگلستانی جایی... هند آخه چرا؟؟ :0
پاسخ:
اتفاقا اسپانیا از نظر معماری خیلی قدمتی نداره. تازه بعضی از قسمتهاشم به شدت تحت تاثیر معماری عرب-ایرانی ه. 
البته از دوره گوتیک به بعد یه پیشرفتهایی کرده و معماری معاصر بسیااار خوبی داره. نمونه ش کلیسای محشر ساگرادا فامیلیا و کلا بناهای آنتونی گائودی و تو معماری مدرن تر بناهای سانتیاگو کالاتراوا و معمارهای معروف دیگه.

ایران، هند، چین، رم ، یونان مهد معماری تو کل دنیا هستن و باقی کشورها بعدها ازشون الهام گرفتن. اوووج معماری اروپا می شه دوره رنسانس که هم دوره با حکومت سلجوقیان تو ایرانه. فرانسه هم بناهای خیلی خفنش مال دوره گوتیک ه معمولا، که فک نمیکنم اصلا کسی دلش میخواست تو اون دوره به فرانسه حمله کنه یا بالعکس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">